hawis.blogg.se

TJÄÄÄÄÄÄÄNA!!!!!!!!!

Gjorde lite fel

Gjorde lite fel på båda SO inläggen det ska vara SO 28 November och 29 November:):):):):):):):):)xD

SO 22 November 2013

Idag så har vi jobbat med alla klimatzoner tropiska zonen, subtropiska zonen, tempererade zonen och polarzonen i grupp. Vi skulle lära oss om dom och så skulle vi göra ett spel av det. Vi ritade bilder till dom olika klimatzonerna och skulle sen blanda ihop korten i en påse och så skulle en annan grupp få spela vårt spel. Att spela spelet var jättekul men det som var lite dåligt var att alla kort var så stora så när man satte fast dem så såg man inte alla kort för att man var tvungen att sätta vissa kort på varandra. Jag tyckte att dagen var rolig och min grupp gjorde ett jättebra jobb och det var roligt att jobba med dem. Det vi fick lära oss var vad det fanns för djur där och hur kallt/varmt det var och så fick vi lära oss om hur det är att leva där. Som t.ex polarzonen där är det kallt och det är massa isbjörnar och pingviner, men på den tropiska zonen så är det regnskog och där regnar det ganska mycket och i den subtropiska zonen så är det varmt och det finns elefanter och den sista är tempererade zonen och det är som i Sverige att man har fyra årstider och att det är både varmt och kallt. //Chris

SO 23 November 2013

Idag så har vi jobbat med översvämningar. Vi lärde oss att floder alltid kommer att svämma över någon gång och det händer oftast när isen smälter och rinner ner i floderna. Vi lärde oss också att det är många som bosätter sig vid floder för att få vatten. När det blir översvämningar så kommer det upp en massa äckliga saker som faktiskt är bra för jorden, för att jorden får mer näring då. I vissa städer så bygger man dammar så att det inte ska bli översvämningar och det är både bra och dåligt. Det är bra för att då slipper vi alla översvämningar men det är dåligt för att då så kommer inte det här äckliga upp och då så blir det ingen näring för jorden. //Chris

Svenska 22 November 2013

För att i framtiden minska energianvändantet och sopberget kan jag tänka mig att källsortera mera och att försöka att aldrig slänga någon mat. Jag skulle också vilja sopsortera mera och bli mer miljövänlig. Jag skulle också använda mindre elektroniska grejer och inte köra jättemycket bil när jag blir äldre. Jag ska också panta alla burkar och flaskor när jag blir stor och så ska jag gör det nu. Jag ska också stänga av allting när jag inte använder det eller går därifrån. //Chris

Engelska 27 November 2013

Det finns många länder i världen och alla använder olika mycket energi och olika sorts energi. Vi här i Sverige t.ex använder mest vattenkraft och kärnkraft medan USA t.ex nästan bara använder fossila bränslen och det är inte bra för att dom kan man bara använda en enda gång. Här i världen så använder vi mest fossila bränslen, men vi använder ju så klart annan energi som t.ex vattenkraft och det är ju bättre för miljön än vad fossila bränslen är. USA använder mycket fossila bränslen men visste ni att USA bara använder runt 10 procent vattenkraft och om dom skulle använda mer vattenkraft så skulle dom bli mer miljövänliga. Storbritannien Använder faktiskt mer procent fossila bränslen än vad USA gör, hela 75% av all energi i Storbritannien används av fossila bränslen och det trodde faktiskt inte jag men så är det tydligen. Dom som använder mest fossila bränslen av dom engelsktalande länderna är Australien som använder mest fossila bränslen enligt procent, dom använder hela 90% fossila bränslen och det trodde jag inte heller eftersom att det landet ligger ute i havet så trodde jag att dom använde sig mest av vattenkraft. //Chris

NO/SO 22 November 2013

Idag så var det en lärare borta så då hade vi NO och SO på samma lektion och det var kul. Vi skulle göra affischer om hur man sparar energi och energitjuvar. Vi hittade dom mesta bilderna i tidningar och sen så ritade vi också. På den sidan som man skulle ha till att spara energi så tog vi mest vattenkraft och så tog vi lite lampor på affischen. På den sidan som man skulle använda till energitjuvar så tog vi fjärrkontroller och så tog lite motorcyklar med mera. Dagen hittils har varit rolig men nu så ska jag iväg och ha idrott så hej då:D. //Chris

Sv 21 November 2103 Energifallet

dag så har vi arbetat med energifallet. På morgonen så fick vi en leksaksbil och så skulle vi med hjälp av lite ballonger och gummisnoddar och lite annat få den här billen att åka så långt som möjligt och den som fick den att åka längst vann ett presentkort i kiosken på skolan. Dom delade in oss i grupper och jag tyckte att jag och min grupp jobbade bra men bilen blev inte så bra men vi hade kul i alla fall. Efter det så ritade vi olika figurer som skulle försetälla gubbar som drog lite, mitt emellan och mycket energi och sen å skulle vi gå runt och sätta upp dom på skolan. Under dagen så har det varit en tjej som kommer ifrån Naturskyddsföreningen som skulle kolla hur vi jobbade med det här eftersom att det är dom som har att ihop det här. Det har också varit en kille här från radion som har kollat hur vi jobbar eftersom att vi är en av dom första skolorna i Sverige som gör det här arbetet och han gjorde lite intervjuer och jag fick vara med på några. Dagen har varit rolig och det är roligt att jobba med det här. 

SV 21 November 2013

 

Engelska 18 November 2013

Meningar Engelska energi
 

1. We most do something = Vi måste göra något. Rädda planeten.
2. Save our planet = Rädda vår planet. Rädda den.
3. You most recycling = Du måste återvinna. Annars kanske det inte finns någon planet om några 100 år.
4. Go by bike = Cykla istället för att åka bil. Det är bra för miljön.
5. Go to school = Gå till skolan. Istället för att åka bil.
6. Go by bus instead go by car = Åk bus istället för att alla ska åka bil. Det är bra för miljön.
7. Recycling waterbottles = Återvinn flaskor. så att dom kan användas igen.
8. Dont use to much water = Använd inte vatten som du inte behöver. För att alla i världen inte har vatten.
9. Dont drive so much = Kör inte bil så ofta. Man kan gå eller cykla istället.
10. Go to your friend = Gå till din kompis. Man måste ju inte åka bil ner till en kompis som bor i närheten.
 
 
//Chris

NO Vindkraft 15 November 2013

Idag så har vi lärt oss om vindkraft. Vindkraft är ett sätt att få energi på och man får det igenom vindkraftverk som drivs med hjälp av solen och dom fungerar så här. Det börjar med att vindkraftverken fångar in vinden och då så går energin egenom hela vindkraftverket och sen så går den ner på havsbotten i ett stort rör som leder till en massa kraft ledningar som sen gör så att elen går ut till en massa hus. Vi kollade på en film om energi och där så fick vi veta hur energi blir till och om vi måste ha energi. Den mesta energi som vi använder tar vi från solen och det är miljövänligt att ta från solen men det är inte så miljövänligt att göra så att det blir el av energin. Alla i världen är i behov av energi och då så menar jag inte at hela världen är i behov av elecricitet mn hela världen måste han energi så att man kan växa och sprinag och leka.
 
 
//Chris

SO jordbävningar 15 November 2013

En jordbävning kommer till när det är två plattor som rör sig mot varandra, ifrån varandra eller bredvid varandra. Det finns två olika sorters jorbävningar den ena är när det bara är ett litet skalv och då så har plattorna precis möts men glider ifrån varandra direkt. Den andra är stor jordbävning och då så har plattorna möts och har suttit ihop en längre tid och sedan särar på sig och då så blir det en större jordbävning.
 
En jordbävning som ägde rum 12 oktober 2013 utanför kreta är ett exempel på jordbävningar i år. Just där jordbävningen inträffade är det så att den afrikanska plattan är under den europenska plattan och alla som befann sig på kreta kunde känna av jorbävningen. Just den här jordbävningen pågick i en minut och inga personer kom till skada och det blev ingenting som rasade. Personer på ön har bara berättat att dom kände gung och vågor stänkte upp mot poolkanten men att ingen kom till skada. Dom på kreta hade tur att det inte var en sån jättestor jordbävning för att då så kunde det ha gått mycket värre. 
 
Om det skulle ha varit en större jordbävning som på den här bilden från filippinerna så kunde det gått riktigt illa som t.ex att många skulle ha blivit skadade eller dödade av saker som skulle rasat och/eller så skulle man inte få hjälp och det skulle bli brist på mat och vatten. I olika länder så kan det få olika konsekvenser om det blir en jordbävning som t.ex i ett i-land som t.ex USA så har man en massa verktyg som kan se när det blir jordbävning och då så har man pengrana till att kunna t.ex evakuera människorna som kan bli drabade medan ett u-land som inte har sådan ekonomi inte kan hjälpa folk att evakuera eller hjälpa dom att få mat och vatten eller nånting och det ökar ju så klart dödsiffran med en massa om inte folk får hjälp av sitt land. Om man tänker sig att en jordbävning har drabbat en så får man också tänka att vägar kommer att vara förstörda så att man kan inte åka med bil eller ambulans, polis eller brandkår kommer inte fram ditt dom måste, det måste vara hemskt. Dom som blir drabbade måste ju få hjälp och då så tycker jag att man kan få hjälp från andra länder som t.ex Sverige och då så kan sverige skicka pengar och en massa specialstyrkorsom kan hjälpa dom som har blivit drabbade.
 
 
 
//Chris

Svenska 14 November 2013

Hej jag heter Chris och har den här bloggen.
Jag är 12 år och går i 6:an på Åkerskolan.
Mitt favorit ämne är idrott för att jag är en riktig sportnörd.
Min favorit mat är pizza, grillat och pannbiff/köttbullar med brunsås.
Jag går på två sporter och det är ishockey och golf men jag har gått på många mer.
 
Nu i skolan så har jag svenska och vi har arbetat med brevet till mig själv där man skulle skriva ner en massa saker om sig själv och så ska läraren ta hand om brevet och så får vi det i 9:an igen och då så får man veta hur man va då och hur man är nu.
Det här är fotbollsplanen på skolan där var jag mycket när jag gick i femman.
 
//Chris

SO Jordbävningar och Vulkaner 14 November 2013

Idag så har jag haft SO och vi lärde oss om vulkaner och jordbävningar. Jag lärde mig att jordbävningar skapas av att två stycken kontinental plattor rör sig antingen emot varandra, ifrån varandra eller bredvid varandra och när dom bara rör sig direkt så blir det ett litet skalv men om dom sitter ihop och sen lossnar på sig så blir det en större jordbävning.Det är en massa länder/städer som är utsatta för det här t.ex San Fransisco som ligger på gränsen mellan två plattor och när dom plattorna rör sig så blir det jordbävningar där. Sen har vi andra exempel som Island som ligger på två olika plattor och eftersom att dom gör det så är det stor risk för jordbävningar och vulkanutbrott.
 
Vulkaner bildas när det är två plattor som glider isär efter att ha varit ihop satta och då så sprutar magma upp och så blir det en stor hög av aska och så bildas vulkaner . När magman åker upp ur jorden så blir det ett vulkanutbrott. 
      //Chris

NO Solenergi 14 November 2013

Idag så har vi jobbat med solenergi och vi har sett på film och svarat på frågor om filmen. Solenergi är en energikälla som man anväder ganska mycket i vissa länder som t.ex i Indien så använder man solceller så att man kan ladda alla lyktor som dom använder och det är bra. Här i Svergie så har vi inte så mycket solceller och det är för att vi använder en massa andra energikällor och vissa av dom är inte så miljövänliga. Solenergi används på vissa hus som är nybyggda här i Sverige men solcellerna på huset ger inte så mycket energi, faktiskt så är det så lite som bara 10% på vissa sällen men det beror såklart på hur många som bor i huset.

url.jpg

Massor med solceller på en byggnad.
 

Engelska 13 November 2013

10 Ord om energi
 

1. Car = Bil. Man behöver energi för att kunna använda bilen annars står den still.
2. Motion = Energi. Behövs för att nästan allting ska fungera.
3. Food = Mat. Behövs för att kroppen ska få energi.
4. Lights = Lysse. Behöver energi för att kunna lysa.
5. Sound = Ljud. är bra om man ska ha ett brandlarm och då så behöver brandlarmet batterier och dom har energi.
6. Electricity = Elektricitet. Behöver vi för att kunna använda allt i huset och elekricitet behöver energi.
7. Heat = Varmt. Vi behöver kunna värma saker som t.ex mat eller oss själva.
8. Cold = Kyla. behöver vi t.ex i kylskåpet eller om det är för varmt.
9. Free = Gratis. Energi är inte gratis. (Det kostar pengar)
10. Saving energy = Spara energi. Spara energi annars kan det påverka våran miljö och det är inte bra.
 

 Klicka här för att komma till hemsidan med veckans arbete!

Länk till sidan vi har använt!!!!!

// Chris

Engelska 11 November 2013

Tio ord om hållbar utveckling. (På engelska)
 
1. Save = Rädda. Vi ska rädda vår planet.
2. Enviroment = Miljö. Vi måste ta hand om miljön.
3. Waste paper = pappersavfall. Släng inte för mycket papper.
4. Rubbish = Skräp,soppor. Släng inte för mycket skräp och soppor.
5. Greenhouse Effect = Växthusefekten. Rädda den.
6. Plastic Bottle = Plastflaska. Återvinn plastflaskor.
7. Dead forset = Skogsdöd. För mycket skog dör för att vi inte tar hand om den.
8. Recycling = Återvinning. Återvinn saker som t.ex papper för då räddar man ett helt träd om man återvinner papper.
9. Battery = Batteri. Köp återvinningsbara batterier för att rädda miljön.
10. Compost heat = Gör en komposthög på tomten där maksarna kan kryppa upp oh äta av dina soppor.
 
 
Engelska Videoklipp
 
Förra veckan så titade vi på två stycken musikvideos från folk som vill att man ska vara miljövänlig. Meningen med dom klippen var att vissa folk att man ska vara miljövänlig så att alla barn som växer upp också ska ha en jord att kunna ta hand om. Det är iallafall så jag uppfattar det.

 Klicka här för att se ett videoklipp 

Eller här, för ett annat videoklipp!

 

// Chris#27

NO Fredag 8 November

Idag så hade vi NO/Kemi igen. Det började med att vi gick igenom vad vi gjorde igår och det som vi gjorde igår var att vi tog en brustablett och vatten i et lotet provrör. Det som hände var att det blev en kemisk reaktion som bildade en gas och då så tog gasen för mycket plats och ville komma ut och det var då som provröret explodera.
Efter det så gick vi egenom hur kemisk energi blir till rörelseenergi t.ex bensin och/eller dielsel gjorde så att en bil kunde köra. Efter det så kollade vi på ett videoklipp som hetter Diet Coke + Mentos och det var två killar som gjorde en fontän av cola och av mentos och det var jätteroligt och jättehäftigt.
 
// http://www.youtube.com/watch?v=9Nw5CbOvFCw     länk till klippet
 
// Chris

Energi SO

Tjääääääna Bloggen !!!!!!!!!

 

Idag så har jag haft SO/ Geografi och vi har lärt oss om jorden. Vi har läst en text om hur jorden är uppbyggd och så har vi ritat jordskorpan som är den biten längst ut på jorden som vi står på, manteln som ligger under jordskorpan och som är i två delar en lös del och en fast del, yttre kärnan som är 5000 grader varm och där inne så är det små explosioner hela tiden och inre kärnan som är gjord av Nickel och järn och den är hård och tung. Vi har också kollat på en film om det här och då så pratade dom om hur olika vulkanutbrott och jordbävningar blir till. 

 

Förr i tiden så trodde man att jorden alltid hade sett ut som den gjorde men en vetenskapsman som hette Alfred Wegener som upptäckte det här 1912 sa att han hade en teori om att kontinenterna rörde på sig och att dom först satt ihop och när allting satt ihop så kallades det för pangea som betyder allt land. I början så var det inte så många som trodde på Alfred men han bevisade det genom att vissa upp olika fossiler som man hade hittat i t.ex Sydamerika och i Afrika och då började folk förstå att han kanske hade rätt. Idag så vet vi att Alfred Wegener hade rätt att alla kontinenter rör på sig som t.ex Sverige åker två centimeter bort från Nordamerika varje år.

 

På filmen så berättade dom att det blir jordbävningar och vulkanutbrott för att alla jordskorpor på jorden rör sig. Några rör sig mot varandra, några ifrån varandra och några rör sig förbi varandra och när dom rör sig så blir det ofta jordbävningar. Dom pratade också om hur vulkaner blir till och det är när en platta trycks under en annan platta och då så tvingas magma upp ur jorden och så blir det en vulkan. 

Jag har valt denna bild för att det är det som vi har pratat om

Energi NO

Tjääääääna!!!! Bloggen          Torsdag 7 November 2013

 

Idag så har jag haft kemi och vi har prata om energi. Vi har lärt oss om vad som har energi i sig och om vad vi använder  för energi på morgonen där hemma. Vi använder t.ex TV, Kylskåp, Toaletten och mobiler innan vi går till skolan. Vi har också lärt oss om hur man kan få energi t.ex genom solenergi eller vindkraft. Innan vi fick en liten rast så gick vi också igenom hur man fick fram energi förr i tiden och då så kom vi fram till att förr så eldade man ganska mycket och om man ville åka någonstans så fick man ta djuren till hjälp. I slutet så gjorde vi ett experiment och då så skulle vi spränga en liten burk med hjälp av en brustablett och en liten behållare. Alla lyckades förutom jag och Emil.P men det var kul när Sebbe fick korken upp i ansiktet när han lutade sig över det. När man gör sådana projekt så är det viktigt att man tänker på att ha en liten flaska så att brustabletten inte får lika mycket gas som den behöver och det är då som flaskan sprängs

Välkommen till min nya blogg!

Mitt första inlägg.